Пояснительная записка.
Данный урок по теме «Животные на ферме» проводится в 5-ом классе. Количество учащихся -15 человек. Основные формы работы на уроке:
фонетическая и лексическая разминка;
фронтальный опрос;
работа в парах;
самостоятельная работа.
В задачи учителя входит создание ситуации успеха для учащихся, корректировка фонетических ошибок на начальном этапе формирования навыка. Так же уделяется внимание совершенствованию и развитию навыков говорения, восприятия иноязычной речи на слух, чтения, для дальнейшего углубления в изучении иностранного языка.
Этот урок состоит из 3 этапов.
На 1-м этапе (организационно-мотивационном), учитель вместе с учениками формулирует тему и цель урока, составляет план деятельности, уточняет понимание учащимися поставленных целей урока.
На 2-м (операционно-познавательном) этапе учитель проверяет знание лексики, организует повторение уже изученного лексического материала. Знакомит с множественным числом существительных и отрабатывает полученные знания при помощи дополнительных заданий (карточки). Знакомит при помощи аудиозаписи со звуками, которые издают животные на ферме. Учащиеся исполняют песню OldMcDonald, предварительно выполнив задания из предтекстового этапа, практикуются в говорении, отвечая на вопросы по тексту песни.
3-й (рефлексивно-оценочный) этап направлен на практическую реализацию и контроль навыков устной речи. Учащиеся играют в игру «снежный ком», тем самым повторяя изученную лексику. Учитель оценивает результаты учебной работы учащихся. Обеспечивает рефлексию, объясняет домашнее задание.
Тема:Животные на ферме
Тип урока: комбинированный
Цель: формирование навыков монологической речи и совершенствованиенавыков восприятия и понимания иноязычной речи на слух по теме «Животные на ферме».
Задачи:
Образовательная:создать условия для формирования лексических навыков и навыков монологической речи; содействовать формированию грамматических навыков употребления существительных, образующих множественное число не по правилам; способствовать совершенствованию навыков восприятия и понимания иноязычной речи на слух.
Развивающая: способствовать развитию памяти, внимания, логического мышления.
Воспитательная:воспитывать бережное отношение к природе и уважение к труду людей, познакомить учащихся с деятельностью работников фермы.
Прогнозируемый результат: к концу урока учащиеся будут знать, какие звуки издают животные, живущие на ферме и смогут назвать животное и рассказать о нем.
Оснащение урока: учебное пособие для 5 класса под редакцией Л. М. Лапицкая, звуковое приложение к учебнику, раздаточный материал, разноцветные карточки для рефлексии.
Ход урока
Организационно-мотивационный этап.
Good morning, pupils! Sit down, please! How are you? Are you OK? Are you in a good mood?
Let’s start our lesson with a poem. Look at the blackboard, read the poem and guess what the topic of our lesson.
“Are you ready? - asks my mum,
We are going to the farm.”
Look a sheep, a pig, a goat,
A hen with chickens on the road!
That’s a horse and that’s a cow!
A rabbit’s eating grass right now
There are turkeys at the gate
I enjoy it! Farm is great!
So, what’s the topic of our lesson? (ученики называют предполагаемую тему урока)
The topic is Farm Animals. And by the end of our lesson you’ll be able to speak about farm animals.
Операционно-познавательныйэтап.
Today we are going to visit a farm. Let’s see what animals live there.
A horse, a chicken, a cow, a pig, a mouse, a rabbit, a hen, a goat,a duck, a goose, a dog, a cat, a sheep, a turkey. (надоскекартинкиживотных) (ученикиповторяютзаучителемслова)
Your home task was to learn the words, use these words to speak about the animals. Say what can people do on the farm. People can… (надоске)
(Предполагаемыеответыучеников: wash the horse, feed animals, milk cows, brush animals, walk a dog, clean animals, play with a cat, collect eggs, ride the horse, drive the tractor, count animals.) (проверка домашнего задания, суть которого было выучить слова)
Grammartopsecret
On the farm we often count animals.
We need to know their plurals.
For example, a dog - dogs, a cat - cats, a cow - …., a horse - …. a hen - …, a duck - … .
But there are some exceptions in this rule. Look at the blackboard and repeat after me:
a goose - geese, a mouse - mice, a sheep - sheep, a child - children, a man - men, a woman - women.
Open your books on page 61 exercise 1b. Look at the picture and count how many people and animals are on the farm.
There is one…
There are…
(структуры написаны на доске в качестве опоры)
(предполагаемые ответы учеников: There is one horse. There is one sheep. There are two cows. There is one pig. There are three geese. There is one duck. There are five hens. There is one turkey. There are four children. There are two boys. There are two girls.)
Do the exercise. Write the plural form of the nouns. (карточки)
On the farm
On the farm we can see two _________ (a man), three _____________ (a woman), four___________ (a child), ten__________ (a goose), twenty__________ (a sheep), and five ________ (a mouse). The women are feeding _________ (the goose). The men are looking after ________ (the sheep). The children are playing, they are not afraid of ________ (the goose) and _________ (the mouse).
Let’s practice the plural forms of the nouns.
https://learningapps.org/display?v=p26agwbfn21
Read and check yourselves.
Stand up, please! Let’s have a rest. (физкультминутка)
Hands on hips,
Hands on your knees,
Put them behind if you pleased.
Touch your shoulders, touch your nose,
Touch your ears, touch your toes.
Look at the blackboard and read the transcription of the animals sounds.
(надоскезаписанатранскрипцияслов baa, neigh, moo, woof, miaow, quack, oink, croak, squeak)
Work in pairs-guess what animals say so. Make sentences. (ex.2 p.61)
Dogs Baa-baa!
Cats Neigh-neigh!
Cows Moo-moo!
Sheep say Woof-woof!
Horses Miaow-miaow!
Pigs Quack-quack!
Frogs Oink-oink!
Mice Croak-croak!
Ducks Squeak-squeak!
Listen and check. (восприятие речи на слух)
Look at the pictures in exercise 3 and say what animals has Old McDonald got on the farm. What do the animals say? Listen and say what the song is about. (восприятие и понимание речи на слух)
OldMcDonaldhadaduck.(2)
e – i – e – i – o!
Quack-quack-quack, (2)
e – i – e – i – o!
Old McDonald had a frog,
e – i – e – i – o!
Croak, croak, croak,
Quack-quack-quack,
e – i – e – i – o!
Old McDonald had a dog,
e – i – e – i – o!
Woof, woof, woof,
Croak, croak, croak,
Quack-quack-quack,
e – i – e – i – o!
Old McDonald had a cow,
e – i – e – i – o!
Moo, moo, moo,
Woof, woof, woof,
Croak, croak, croak,
Quack-quack-quack,
e – i – e – i – o!
Ученики отвечают на вопросы из предтекстового этапа. (The song is about a farm. There are a lot of animals. They are very noisy.)
Let’s sing the song. (ученикипоютпесню)
Guess the riddle. Ex. 5 p. 62. (загадка)
It isn’t big. It isn’t small. It’s got little ears and a short tail. Its hair is white or brown. It eats grass and drinks water. (It says Baa-baa!) What animal is it? (a sheep)
Guess the riddles:
1) I can live on the mat.
I can catch a rat.
I am black. I am fat.
My name is a …? (cat)
2) I have four legs.
I like bones and meat.
I can jump and swim.
But I can’t read. (a dog)
3) I have four legs, but I’m not a dog.
I can run fast, but I’m not a cheetah.
I like carrots, but I’m not a rabbit.
I have a mane (грива), but I’m not a lion.
I can be ridden, but I’m not a motorcycle. (a horse)
Work in pairs and make your riddles about animals, use the model (надоскеопора):
It’s a … (big/little) animal.
It eats … (vegetables, fruit, seeds, acorns, grass, fish, bones, meat)
It drinks … (water, milk…)
It has … . It says … .
What animal is it?
(ученики составляют загадки о животных, затем загадывают классу)
Now imagine that one of you is Old McDonald and the others are visitors on his farm. Let’s ask him some questions. Interview with Old McDonald
(Предполагаемыевопросыучеников: What animals do you have? How many animals are there? Do you feed your animals? Do you count your animals? Do you play with them? Do you have gees/ sheep?)
Do the exercise: Word search. Find 10 names of farm animals. (карточки)
r | d | u | c | k | g |
h | a | b | a | e | o |
e | s | b | t | l | a |
n | h | d | b | p | t |
c | e | o | n | i | n |
o | e | g | i | g | t |
w | p | m | i | c | e |
Рефлексивно-оценочный этап.
Let’s play a snowball game and say what animals live on the farm:
a cat, a dog, a horse, a cow, a sheep, a duck, a mouse, a pig, a goose, a turkey.
Let’s revise our animals:
https://www.anglomaniacy.pl/domesticAnimalsPictureTest.htm
Thank you! I’m sure that now you remember what animals live on the farm. You’ve got 3 cards on your desks – green, red and yellow. If you can speak about animals and you remember their names - show me the green card, if you don’t remember the names of all animals or you have some problems and questions - show me the yellow card, and if you don’t know any animals and can’t speak about them - show me the red card. (рефлексия скрасно-жёлто-зеленымикарточками)
What farm animals do you like? What farm animals don’t you like? What was interesting for you at our lesson?
You home task is to write 3 riddles about farm animals. (объяснение домашнего задания)
Yourmarks…(выставлениеотметок)
Good-bye! See you later!
Приложение 1
On the farm
On the farm we can see two _________ (a man), three _____________ (a woman), four___________ (a child), ten__________ (a goose), twenty__________ (a sheep), and five ________ (a mouse). The women are feeding _________ (the goose). The men are looking after ________ (the sheep). The children are playing, they are not afraid of ________ (the goose) and _________ (the mouse).
Приложение2
r | d | u | c | k | g |
h | a | b | a | e | o |
e | s | b | t | l | a |
n | h | d | b | p | t |
c | e | o | n | i | n |
o | e | g | i | g | t |
w | p | m | i | c | e |