Сыныф(класс) : 7
Мевзу.Фииль. Фииль дереджелери. Глагол.
Дерстен тыш мешгъулиетнинъ макъсатлары(Цели внеурочного занятия):талебелернинъ бильгилернини арттырмакъ; Замир мевзунен таныш олмакъ,шахыс ве ишарет замирлеринен таныш олмакъ; тиль байлыгъыны арттырмакъ.
Марифет УОА(познавательные УУД): себеп араштырув багълары ве мантыкъий фикир юрютювни къурмакъ.
Шахсиет УОА(личностные УУД): окъувгъа меракъ, тилимизге севги ашламакъ, бильги чокърагына якъынлаштырмакъ, иджаткярлыкъ ишине ихтиядж догъурмакъ, талебелерни бильгиге авеслендирмек.
Коммуникатив УОА(коммуникативные УУД): тюрлю нокътайи назарыны къоймакъ ве тенълештирмек, нетиджесини чыкъаргъандже сечим япмакъ.
Регулятив УОА(регулятивные УУД): янъы окъув вазифелерни ве макъсатларыны мустакъиль шекильде къоймакъ.
Окъутув шекиллери(формы обучения):
Окъутув усуллары (методы обучения):
Планлаштырылгъан тасиль нетиджелери(планируемые образовательные результаты):
Огренирлер(научатся): фииллерни нутукъта догъру къулланув ве манаджа келишкен фииллерни тапув мерафетлерни инкишаф этмек;
Дерс донатмасы(оборудование)6 дерслик, дерслик, карточкалар, джедвеллер, презентация;
Эпиграф: Ана тилим – гъурурым,
Юрегимсинъ, джанымсынъ.
Сенсиз сувсыз чечек киби
Мен тез солурым.
Тувгъан тильде лаф этеик.
Мектепке шенъ – шенъ келейик!
Миллетлерни урьмет этейик,
Айды, достлар, башлайыкъ, биз дерсимизни!
Дерсте дикъкъат олайыкъ, бильгилерни алайыкъ!
Дерстен кетишаты (ход занятия )
I.1. Тешкилий къысым(организационный этап). Селямлашув. Невбетчи талебенинъ рапорты. Нутукъ дакъкъасы (тербиевий дакъкъа.).
-Аркъамны догъру тутам, дефтерни догъру къоям ве дюльбер язам.
-Бугунь сыныфта ким невбетчи?
-Ай саны ве афта куню?
-Ким бугунь ёкъ сыныфта?
Нутукъ инкишафы дакъкъасы.
Бу йылы биз насыл улу инсаннынъ 100 йыллыгъыны къайд эттик?
- Амет-хан Султаннынъ 100 йыллыгъыны къайд эттик.
-Онынъ акъкъында нелер билесинъиз?
- Амет-хан Султан учувджы, Советлер Бирлигининъ эки дафе къараманы.
Советлер Бирлигининъ Къараманы унваныны, Ленин ордени ве Алтын Йылдыз медали капитан Аметхан Султангъа 1943 сенеси август 24 бериле. Экинджи дефа бу мукяфат гвардия майоры Аметхан Султангъа 1945 сенеси июль 26 бериле. Дженкнинъ биринджи кунюнден сонъки кунюне къадар урушкъан Аметхан Султан даа 25 яшында ёкъ эди. Къачыдан къанатланып чыкъкъан адий къырымтатар баласы Аметхан Султан озюнинъ дженкявер ёлуны Берлин узеринедже аджайип енъиш иле екюнлей.
2.Бильгилерини актив акъылларына кетирюв (актуализация знаний)
II.Эв вазифесини тешкерюв.
Лугъат иши. Сёзнинъ манасыны анълатув. Лугъатлардан бакъынъыз.
Фукъаре, къасевет, ярыкъ, севги, къоркъакъ, къувурчукъ,къорчалай, янъы, къадын-къызлар, меракълы.
-Арткъач арекет сёзни тапынъыз.
–Балалар, чанъ къакъылгъан сонъ сиз насыл арекетлер япасыз? (япкъанларыны айталар- раатланамыз, телефонларда ойнайыкъ, ашайыкъ, Лаф этемиз, бир-биримизни динълейик, чай ичемиз, келеджек дерске азырланамыз....
-Булар нени анълата? (аректетлерни).
-Насыл сёз чешити арекетни анълата? ( фииль).
-Сафие окъу:
«Фииллерни огренем»
Мектептен эвге келем,
Фииллерни огренем:
«Секирем», «чекем»,
«чапам».
Къапу пенджере «ачам».
«Отурам» ве сонъ «турам».
Кене «секирем», «чапам»,
Сонъ долафкъа мен
«кечем».
Бойлеликнен мен тезден
Фииллерни огренем.
Бираз вакъыттан сонъра,
Бакъсам, не корейим?
Къамшумыз –Абдурееим.
Дей ки: «Сизде дженк бармы?»
Джевабым: « Ёкъ», Абдурееим, Фииллер огренем.
III.Янъы мевзуны анълатув.
-Бугунь биз сизлернен фииль акъкъында лаф этеджемиз.
Бугуньки мевзу Фииль ве фииль дереджеликлери.
-Келинъиз рус тилинде фииль не олгъаныны акълымызгъа кетирейик.
--Ким айтаджакъ?
-Глагол как часть речи. ГЛАГОЛ — самостоятельная часть речи, которая обозначает действие или состояние как процесс и отвечает на вопросы что делать? что сделать?
Начальная форма глагола — неопределённая форма (инфинитив).
Синтаксическая функция: в предложении глагол обычно является сказуемым. В неопределённой форме может выполнять роль подлежащего, дополнения, определения, обстоятельства.
Морфологические признаки глагола
Постоянные признаки:
возвратность (возвратный или невозвратный),
переходность (переходный или непереходный),
вид (совершенный или несовершенный),
спряжение (I или II).
Непостоянные признаки:
наклонение (изъявительное, повелительное, условное),
число (единственное или множественное),
в изъявительном наклонении: время (настоящее прошедшее, будущее),
в повелительном наклонении: лицо (единственное или множественное) +
в изъявительном наклонении настоящего и будущего времени: лицо (единственное или множественное)
в условном наклонении: род (мужской или женский) +
в прошедшем времени в форме единственного числа: род (мужской или женский).
Фииль предметнинъ иш-арекетини, рухий ве булунгъан алыны бильдирген там маналы сёзлерге дейлер.
Басамакълардан тёпеге, ель киби кетерильди. Къапунынъ янындаки дёгмечикке эки кере басты, динъледи.
Китапнен чалышув:
Китапбынъыздеки 86 –ишни ачынъыз;
87-ши
Алие мектюп яза. –Иш арекет беджериджисималюм.
О, мектюп Эминеге яздырды. – Ишни озю япмай, башкъасыны юкледи.
Мектюп язылды. Иш япыджы малюм дегиль, бельгисиз.
Олар мектюп яздылар. --Ишни бир къач адамортакълашып беджериле.
Мен саба ювынам, таранам, кийинем. --Иш-арекет беджериджисинъынъ озюне къайта.
1.Проблем суали (проблемный вопрос)
Малюм дереджеде арекет муптеда (субъект) тарафындан япыла.Меселя: Анифе барды. Мен кельдим.
Бельгтсизлик дереджеде аректнинъ беджериджиси олмай.
Меселя: Иш беджерильди. Къапу ачылды.
Юклетюв дереджеде субъект озь арекетини башкъа бир субъектнинъ тесири атында япкъаныны бильдире.
Меселя: Оджа талебелерге ишини яптыртты.
Къайтым дереджедеки фиильде арекетнинъ субъект ве объекти бир шахыснынъ озю ола 1. Созукъ сеслернен биткен фииль негизине –Н, тутукъ сеслернен биткен – Ын, Ин, Ун, Юн къошула.
2. –Лан, Лен ялгъамаларнен япылгъан фииллер де къайтым дереджесинде олалар. Меселя: алевлен.
92 ишни беджермек
Ортакълыкъ дереджесиндеки фииллерде арекет бир къач субъект тарафындан беджериле. Меселя: Усние балаларынен тойгъа барды.
4)Янъы сёзлер устюнде лугъат иши.
Векиль-представтель
Земаневий-современный
Мусафирхане-гостиница
Акъшамгъадже-до вечера
Кезинмек-прогуливаться
Мемлекет, дияр-страна
Самимий-искренне
Ульке-край
Раатлыкъ дакъкъасы.
Бу сыныф, бу рале.
Бу китап, бу талебе.
Бу огълан, бу къыз.
Бу оджа, бу биз.
Къолларны котердик,
терек киби салландыкъ.
Къуш киби учтыкъ.
Япракъ киби тёкюльдик.
Еримизге отурдыкъ.
Агъзавий вазифе: (оджа джумлелерни окъуй, талебе дереджесини бельгилей)
Къапу ачылды. Отьмек кесильди. (бельгисизлик дер.).
Мерьем бабасыны ачувландыргъан. Оджа талебелерге эв вазифени яздырды. (Юклетюв дер.)
Али, саба тиургъан сонъ, ювуна, тарана, кийине ве мектепке кете. (къайтым. дер.).
Язмакъ, окъуй, сыза, эзберлей, аладжакъ ,кезе, тойды, къорчалай огърашмакъ, ойнай, чалыша, келеджек, къататты.
Группаларда чалышув
Эки группагъа болюнинъиз , реимлерни 2 дакъкъа ичинде кимлер чокъ сёзлер язып , айтаджакълар.
.Карточкаларнен иш (Фраеологизмлер):
Оджа ресимлерни косете,талебелер тапалар.
Коклерде учмакъ (букв. витать в облаках) – пребывать в мечтательном состоянии, предаваясь бесплодным фантазиям, не замечая окружающего.
Башына чыкъмакъ – садиться на голову.
Копек сувармакъ- бездельничать.
Юрегини ачмакъ –открыть душу.
3 — Къуйругъына басмакъ (букв. наступить на хвост) – решительно воздействовать на кого-либо.
IV. Алгъан бильгилерини пекитюв.
1.Фииль иш-арекетни беджере?
2.Фииль насыл суальге джевап бере?
3.Джумледеки ролю?
V. Нетидже чыкъарув (подведение итогов).
1. Фииль
2. Менфий, мусбет
3. Бирлештире, ареке эте, ишлетиле
4. Иш арекетини, алыны анълата
5. Не япа?
Рефлексия.
Бугунь дерсте_____________ мевзуны текрарладым
Мевзуны яхшы _________ (анъладым, анъламадым)
Мен дерсте ___________(яхшы, ярамай, отра севиеде чалыштым)
Дерсте чалышкъаным ичюн озюме_____ ("3", "4", "5") къоям.
Балалар, дерсимизни бегендинъизми? Нени огрендинъиз? Даа нени бильмек истейсинъиз?
VI. Эв вазифеси
93-иш
2) къаиделерни эзберлемек
3) янъы сёзлерни эзберлемек
Конспект урока
по крымскотатарскому языку
в 7 классе
Подготовила и провела
учитель крымскотатарского
языка и литературы
Идрисова Эльмира Наримановна
2020